logo
logo
logo

Шок анализа на германски ФАЗ

„На концертот на Томпсон, БРОЈОТ НА ЛУЃЕ Е СЛИЧЕН СО БРОЈОТ НА ЖРТВИ НА УСТАШКИОТ РЕЖИМ НА НДХ“

Vecer | 07.07.2025

„На концертот на Томпсон, БРОЈОТ НА ЛУЃЕ Е СЛИЧЕН СО БРОЈОТ НА ЖРТВИ НА УСТАШКИОТ РЕЖИМ НА НДХ“

Германскиот весник „Франкфуртер алгемајне цајтунг“ (ФАЗ) објави критички напис за рекордниот концерт на Марко Перковиќ Томпсон, во кој тој предупреди на присуството на крајнодесничарски слогани и рехабилитацијата на усташкиот режим среде Загреб, пред стотици илјади луѓе.

Под насловот „Десничарски слогани на најголемата хрватска сцена“, авторот Михаел Мартенс пишува дека концертот на Томпсон одржан во саботата на загрепскиот хиподром бил повеќе од музички спектакл, тој бил огледало на длабоко вкоренетите историски контроверзии и општествени поделби во Хрватска.

Најголемиот концерт во хрватската историја и ЗДС

Според организаторите, на концертот се собрале повеќе од 500.000 луѓе, иако е можно бројот да бил помал. Во секој случај, тоа е најголемиот концерт во хрватската историја, а авторот на ФАЗ забележува дека, покрај бесплатните настани, тоа е еден од најголемите концерти во историјата на Европа.

Германскиот весник додава дека концертот, кој ФАЗ го рангира како еден од најголемите настани од ваков вид во европската историја, токму поради големиот број присутни луѓе, „кажува повеќе за Хрватска отколку што таа земја може да биде горда“.

Мартенс нè потсетува дека најпознатата песна на Томпсон „Батљон Чавоглава“ започнува со извикот „За дом спремни“, што беше официјален слоган на усташкиот режим на Анте Павелиќ, сојузник на Хитлер на Балканот за време на Втората светска војна.

Авторот го нарекува усташкиот режим и неговиот „шеф“ Анта Павелиќ „помлад партнер“ на Хитлер на Балканот.

На концертот во Загреб, според ФАЗ, стотици илјади луѓе одговориле со „спремни“ на извикот на Перковиќ, што авторот го споредува со „хрватската верзија на Хајл Хитлер“.

Објаснувајќи го контекстот во кој е напишана песната, ФАЗ наведува дека Хрватите се бранеле од српската агресија, дека една третина од земјата била окупирана, дека Хрватска била на работ на бездната - и дека песната многу брзо се проширила меѓу бранителите од тоа време и станала нивна поддршка во тешки времиња.

„Подоцнежното тврдење на Перковиќ дека „За дом - спремни“ е историски слоган што се користел долго пред фашистичкото преземање е само изговор. Точно е дека постојат постари примери за негова употреба, но тоа не го менува фактот дека контекстот од 1941 до 1945 година повеќе не може да се одвои од тој слоган“, додава ФАЗ.

Во текстот се наведува дека речиси 500.000 луѓе биле убиени во петгодишниот терор на НДХ, меѓу нив повеќе од 300.000 Срби, но и над 115.000 Евреи, босански, муслимани, Роми и Хрвати. Повеќе од 80.000 луѓе биле убиени само во логорот Јасеновац, кој ФАЗ го нарекува најголем негермански логор на смртта.

Томпсон и манипулацијата со историјата

ФАЗ потсетува на контрадикторните изјави на Томпсон за поздравот „За дом спремни“ и неговото тврдење дека слоганот има постари корени. Но, авторот истакнува дека денес тоа не може да се одвои од фашистичкиот контекст од периодот 1941-1945 година, исто како што, на пример, изразот „Jedem das Seine“ (Секому според заслугите) не може да се одвои од концентрациониот логор Бухенвалд.

Исто така, предупредува на загрижувачките резултати од истражувањето на Загребскиот институт за социјални истражувања, според кои една третина од младите луѓе во Хрватска веруваат дека НДХ само „ги штитела интересите на Хрватите“.

ФАЗ заклучува: „Тоа можеше да го каже и Перковиќ“.

„Во земја каде што Националната академија на науките и уметностите ја „пере“ усташката иконографија (...) усташкиот симбол на концертите на Томпсон повеќе не е скандал, туку дел од процесот на институционална нормализација на историскиот ревизионизам“, ја цитира ФАЗ изјавата на Лада Дураковиќ, која музичката историчарка од Пула ја даде за ДВ пред неколку дена.

Во тоа интервју, таа ја нарече таа иконографија дел од „културната политика за која државата даде дозвола“.

И тие врски се очигледни, додава ФАЗ. Како пример, тој го наведува премиерот Андреј Пленковиќ од конзервативната ХДЗ кој „не сака да ризикува да го има Томпсон против себе“, па затоа дошол на генералната проба во Хиподромот и се фотографирал со „народниот херој“, додава овој весник.

Томпсон, кој не дава интервјуа од 2019 година, одби да одговори на прашањето за неговите мисли за Павелиќ, велејќи само: „Би го задржал тоа за себе“.

Авторот заклучува дека методот на Перковиќ е едноставен - да каже нешто двосмислено, потоа да тврди дека бил погрешно разбран или да негира дека го знае историскиот контекст на она што го кажува. Ја остава публиката да ја „дополни пораката“. Неговиот бизнис модел е ист со децении, користејќи ја својата репутација како патриотски патриот не само за заработка, туку и за рехабилитација на усташкиот режим.

Политичка и црковна поддршка

FAZ, исто така, ја критикува политичката поддршка за Томпсон. Тој наведува дека премиерот Андреј Пленковиќ дошол на генералната проба и се фотографирал со пејачот, како и дека биле присутни и министерот за внатрешни работи Давор Божиновиќ и министерот за одбрана, кои го нарекле концертот „прослава на единството и патриотизмот“.

Католичката црква, исто така, игра важна улога, пишува FAZ - пензионираниот бискуп ја прочитал молитвата од видеоекранот, иако самиот Перковиќ не е познат по посебна религиозност.

FAZ заклучува дека концертот на Томпсон продолжува да го поларизира хрватското општество. Додека стотици илјади луѓе ја слават неговата комбинација од кич, воена романса, католицизам и историски ревизионизам, речиси еднаков број граѓани решително го отфрлаат.

АФП објави статија за концертот на Томпсон: „ЗДС на сцената и во публиката“

Француската новинска агенција АФП објави текст за концертот на Марко Перковиќ Томпсон.

Текстот на АФП го пренесуваме во целост, како и претходниот на ФАЗ:

Масовниот концерт на Марко Перковиќ Томпсон, одржан во саботата на Загрепскиот хиподром, каде што се собраа речиси половина милион луѓе, предизвика бран критики од Хрватска и од странство. Контроверзниот пејач, познат по своите симпатии кон усташкиот режим, пееше песни со усташки поздрав, а публиката реагираше едногласно.

Поради големината на собирот и отвореното флертување со усташката иконографија, настанот во понеделник беше наречен „неофашистички Вудсток“, додека опозицијата остро го осуди фактот дека премиерот Андреј Пленковиќ беше снимен со Перковиќ пред концертот. Опозицијата вели дека тоа е „глобален срам“ за Хрватска.

Поздрав „За дом спремни“ на сцената и меѓу публиката

За време на концертот, Томпсон ја изведе својата најпозната песна, која започнува со поздравот „За дом спремни“ - слоганот на усташкиот режим одговорен за смртта на стотици илјади Срби, Евреи, Роми и антифашисти за време на Втората светска војна. Поздравот го користеле и членовите на ХОС за време на војната во деведесеттите години, а пејачот и неговите поддржувачи претходно тврдеа дека се однесува на тој контекст.

Сепак, многу посетители беа облечени во црни маици со тој слоган, додека вечерта пред концертот во центарот на Загреб беа пеени песни што ги слават усташите.

Реакции од земјата и од странство

Премиерот Пленковиќ се појави на генералната проба и се фотографираше со пејачот, а претседателот на Парламентот Гордан Јандроковиќ беше во публиката. Ова предизвика бран осуди од левицата, невладините организации, омбудсманот и претставниците на српското малцинство.

Милорад Пуповац изјави дека извиците „За дом спремни“ претставуваат величење на усташкиот режим и обид за оживување на неговиот дух.

„Ако Хрватска дозволува простор за вакви пораки, тогаш сум загрижен“, рече Пуповац.

Народниот правобранител Тена Шимоновиќ Ајнвалтер предупреди дека ваквите собири оставаат впечаток дека усташкиот поздрав е нешто „прифатливо и легално“, иако е нелегален израз на омраза и величење на најмрачните периоди од минатото.

Невладината организација Младинска иницијатива за човекови права го оцени настанот како „најголемиот фашистички митинг одржан во Европа од Втората светска војна“ и го опиша како „директен напад врз основните вредности на Европската унија“.

Опозиција: Државниот врв обезбедува логистика за екстремизмот

Министерот за внатрешни работи Давор Божиновиќ се обиде да го намали значењето на настанот, велејќи дека „не ги разбира оние кои сакаат да прикажат половина милион луѓе како екстремисти и радикали“.

Од друга страна, опозициските социјалдемократи изјавија дека сме сведоци на „глобален срам во кој екстремистичките пораки добија државна логистика и отворена поддршка од самиот врв на владата“.

Колумнистот на „Јутарњи лист“ го опиша доаѓањето на премиерот на пробата како „доаѓање да му оддаде почит на... неофашистичкиот Вудсток“.

Остри пораки од Србија, Брисел засега молчи

Претседателката на српскиот парламент, Ана Брнабиќ, го изрази својот шок од недостатокот на реакција од Европската унија. На социјалната мрежа X, таа предупреди дека поздравот „За дом спремни“ е еквивалентен на нацистичкиот „Зиг Хајл“ и рече дека ЕУ мора јасно да каже дека „нема место за таква опасна, полна со омраза реторика на европскиот континент“.

Српскиот претседател Александар Вучиќ посочи дека концертот е најголемиот фашистички собир од пред втората светска војна до денес и изрази разочарување зошто нема осуда од ЕУ.

Критичарите со години предупредуваат дека во Хрватска постои растечки тренд на реинтерпретација на историјата, која се обидува да ги прикаже усташите како „основачи на државата“, додека властите, како што велат, не ја санкционираат употребата на нивните симболи.

© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата

logo

Vecer.mk е прв македонски информативен портал, основан во 2004 година.

2004-2025 © Вечер, сите права задржани

Сите содржини и објави на vecer.mk се авторско право на редакцијата. Делумно или целосно преземање не е дозволено.

Develop & Design MAKSMEDIA LTD Skopje Copyright © 2004-2025. Vecer.mk