Некогаш заштитен знак и бренд на црногорскиот туризам, градот-хотел „Свети Стефан“ го слави својот 65-ти роденден затворен за туристи, и покрај бројните најави, никој не знае дали и кога ќе се отвори повторно. Ни Новак Ѓоковиќ не помогна.
Според официјалните податоци, повеќе од 130 илјади туристи моментално престојуваат во Црна Гора. И додека Владата бележи позитивни бројки, туристичките работници велат дека сезоната е неуспешна и дека нејзиниот врв сè уште не е виден.
Градскиот хотел „Свети Стефан“ затворен пет години
Некогаш модерно одморалиште и гордост на црногорската туристичка понуда, зјапа празно од 2021 година. Катанец беше ставен откако закупецот, „Адриатик Пропертис“, и владата не успеаја да се договорат за условите за користење на островот и плажите за сите туристи, а не само за гостите на хотелот. Спорот тежок сто милиони евра е пред арбитражниот суд во Лондон, а завршните зборови се закажани за крајот на јули.
Пратеникот во парламентот на Будва, Ѓорѓе Зеновиќ, за ДВ изјави дека Свети Стефан, кој со години е заклучен, е симбол на безнадежноста во која се наоѓа Црна Гора како туристичка дестинација. „Можеби моментот на долгорочен закуп на овој природен и културен бисер на Медитеранот беше почетокот на опаѓањето на Будва и Црна Гора како голем туристички потенцијал“, вели Зеновиќ.
Поради некористење, хотелот „се распаѓа пред наши очи“ и, според експертот за туризам Мишко Раѓеновиќ, би можел да го дочека крајот на судењето во уште полоша состојба. „Можеби треба што поскоро да се организира вонсудска спогодба за да се подготви хотелот за следната сезона. Да беше Свети Стефан отворен, можеби Џеф Безос ќе се венчаше во популарниот Свец, заедно со бројни светски личности“, изјави Раѓеновиќ за ДВ.
Ни Новак Ѓоковиќ не помогна
На почетокот на февруари оваа година, најуспешниот тенисер во историјата, Новак Ѓоковиќ, се обиде да помогне во отстранувањето на катанецот од градскиот хотел „Свети Стефан“. По разговорот со премиерот Милојко Спајиќ, Ѓоковиќ за „Вијести“ изјави дека ќе го искористи своето име и влијание за да го реши проблемот меѓу владата и закупецот.
Глобалниот амбасадор на компанијата „Аман“ објасни дека имале „почетни разговори“ и дека биле информирани „за сè“, нагласувајќи дека се обидува да работи за „општиот интерес“ на Црна Гора и дека се надева дека решение за проблемот наскоро ќе биде „на хоризонтот“...
Сезона „одлична“ колку што може да биде
Според податоците на Националната туристичка организација и локалните туристички организации, во Црна Гора моментално престојуваат повеќе од 130.000 гости. Министерството за туризам вели дека е очигледно оти колективното сместување, според извештаите на Букинг, бележи зголемување од четири проценти во споредба со минатата година и од 16-17 проценти во споредба со 2019 година, што се смета за рекордна сезона.
Долгогодишниот угостител од Петровац, Илија Арменко, за ДВ вели дека најдобар показател за сезоната е фактот што во Црна Гора престојуваат околу 130.000 гости и дека има околу 500.000 кревети. „Во 1990-тите, Црна Гора регистрираше десет милиони ноќевања, сега не надминува милион и пол. Сега зборуваме за смртта на туризмот. Мораме да си погледнеме во очи“, изјави Арменко за ДВ.
Во Будва очекувано
Сезоната во Будва е на задоволително ниво, според локалната туристичка организација. И покрај официјалната статистика, некои претставници на туристичкиот сектор не се задоволни бидејќи имале поголеми очекувања.
„Учеството на општина Будва во вкупниот туристички сообраќај во Црна Гора за периодот јануари-мај е 40% во пристигнувања и 43% во ноќевања. Според прелиминарните податоци од Институтот за статистика на Црна Гора - Монстат, во првите пет месеци во Будва се евидентирани 167.331 пристигнувања и 470.162 ноќевања на гости во колективни сместувачки капацитети.
Во споредба со истиот период минатата година, кај пристигнувањата е забележано зголемување од два проценти, додека кај ноќевањата е забележано намалување од четири проценти. „Поголемиот дел од гостите доаѓаат од Германија, Србија, Франција, Обединетото Кралство, Израел, Турција, Албанија, Кина, Австрија и Хрватска“, вели директорката на Туристичката организација на Будва, Ана Вујошевиќ.
Дали Црна Гора ја изгуби битката со регионот?
Зголемување на даноците во туристичкиот сектор, недостаток на јасна стратегија за привлекување гости, потпирање на околности што влијаеле на конкурентските туристички дестинации, прекумерна урбанизација прилагодена на потребите на градежните лобија, а не на граѓаните и туристите, политика на цени, „ад хок“ лоши и непромислени потези на локалните и државните власти, недостаток на основна патна и градска инфраструктура – ова се само некои од причините зошто Црна Гора се најде во оваа ситуација, истакнува Зеновиќ.
„Од друга страна, Албанија направи сè спротивно од нас и влезе на сите светски мапи со своите природни убавини, добро организирани одморалишта, висококвалитетен и достапен смештај и оригинална гастрономска понуда. До степен до кој ја загрозија самата Хрватска и забележаа незапирлив раст во сите параметри. Оваа сезона можеби е послаба од прогнозата и очекувањата, но според тоа колку и како работевме, таа е одлична“, вели Зеновиќ и заклучува дека се плаши каква сезона нè очекува во наредните години ако свеста на оние што донесуваат одлуки „не се промени радикално“ и ако не разбереме дека Црна Гора не е единствената со море, планини и езера.
© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата